Select your language

Allmänt / General topics

Killifisk i havebaljer / Utedamm

  • kim m
  • Visitor
  • Visitor
9 years 1 month ago #335 by kim m
Replied by kim m on topic Killifisk i havebaljer / Utedamm
Det ser godt ud! God idé med de vandrette tønder. Selv bruger jeg 45-60-90 liters murerbaljer. Jeg har mest holdt ungefødere og rejer udenfor, men også prøvet lidt killi (Aphanius).

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • henrikrock
  • Visitor
  • Visitor
9 years 2 months ago #327 by henrikrock
Replied by henrikrock on topic Killifisk i havebaljer / Utedamm
Tack för all info om att hålla killis ute! Intressant läsning.
Henrik

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • BJLA
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
9 years 2 months ago - 9 years 2 months ago #324 by BJLA
Replied by BJLA on topic Killifisk i havebaljer / Utedamm
05.marts 2015
Forår i luften - 10 grader i solen.!!!. Min lille vandhave er bygget om til denne sæson. Alle baljer ligger nu vandret så alle fisk får god svømmeplads i år. I sæsonen 2015 bliver det til 10 småbaljer.





Planterne fra sidste år "Cameleon, Anubis, Pistia, Fredsliljer, Frøbid, gul Sumpiris har stået i vinterhi, så de er klar til at blive plantet ud.


I garagen har jeg opbevaret mine Aphanius arter i baljer magen til. De har stået med iltsten, og ventet på at det bliver forår. Jeg forventer at de kan sættes ud omkring første april.

Billedet af vandhaven er fra i dag. Der skal plantes Hosta planter som bliver store og flotte. Mere om det når det skrider fremad.

Bjarne
SKS115
Attachments:
Last edit: 9 years 2 months ago by BJLA.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • BJLA
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
9 years 2 months ago - 9 years 2 months ago #322 by BJLA
Replied by BJLA on topic Killifisk i havebaljer / Utedamm
Her er lidt erfaringer med de forskellige killiarter.
¤-Fundulopanchax arter tåler de fleste vandmiljøer og pH udsving. Men man skal være opmærksom at store temperatur sving kan give svamp :sick:. Fundulopanchax arter er jo springglade. Så et net over toppen sikre at de ikke springer ud :woohoo:.
Svampeangrebet er let at slå ned med svampedræber som kan købes via Killiklubben eller med et kraftigt opkog fra Ellekogler fra naturen. (50 ellekogler koges i 2 liter vand i En time).


¤¤-Aphyosemion arterne holdt jeg faktisk ude noget længere - til vandtemperaturen var nede på 15 grader (ca 1. september). Men de SKAL holdes i blødt vand med pH værdier omkring 5,5-6,5.pH. Og Black Water miljøet var tydeligt at de trivedes meget i. Jeg havde ingen problemer med at Aphyosemion arterne sprang ud.
¤¤¤- Aphanius Mento arterne kan holdes ude fra 10 til 10 grader i DK ca 6 måneder. I store havedamme kan de gå hele året. De går i Hi om vinteren. Men de kræver HÅRDT vand. Masser af kalksten skal hjælpe med at buffe pH værdierne op over 8,0. de springer ikke ud, så sikringsnet behøves ikke til disse arter.
¤¤¤¤- Sydamerikanske arter som Austrolebias har samme evne til at være vinterhårfør. Men de er omvendt med vandværdierne - for de kræver blødt vand.
Attachments:
Last edit: 9 years 2 months ago by BJLA.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • BJLA
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
9 years 2 months ago - 9 years 2 months ago #321 by BJLA
Replied by BJLA on topic Killifisk i havebaljer / Utedamm
3X115 liters plastbaljer fik skåret et stort hul i siden. De blev placeret så de lå vandret - med god svømmeplads, præcist som vi holder vores fisk i huset.






De var en kæmpe succes fra dag.1 - mine Aphyosemion Australe, Fundulopanchax Clauseni, FP Marmoratus kvitterede med at smide en masse æg. De fik de flotteste kropsfarver. Det var tydeligt at de elskede deres ophold i haven. Temperaturen lå fast hele sommeren på mellem 21-23 grader.
Ingen iltsten eller andet. Og naturlig vandskifte ved regnvejr...!
I de to baljer med Aph. Australe og FP Clauseni blev der sat en 20.cm bred spagnum (peat) væg ned i baggrunden. Den peat-væg skulle hjælpe biotopen med at holde en lave 6,0.pH værdi samt skabe et perfekt Black Water miljø.
Men den brede spagnumvæg gjorde det muligt at plante mange spændene planter i vægen som man fik et "Riparium miljø".



Cameleon planten med den flotte blade i mange farver og blomster samt Anubis planter stod flotte ind over vandet. Fiskene lå på lur efter fluer og myre og andet der faldt i vandet fra planterne.
Attachments:
Last edit: 9 years 2 months ago by BJLA.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • BJLA
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
9 years 2 months ago - 9 years 2 months ago #320 by BJLA
Replied by BJLA on topic Killifisk i havebaljer / Utedamm
Kartoffelbedet under det store valnøddetræ som står østvendt - havde samme evne til at fastholde meget stabile temperaturer gennem hele sommeren. Testbaljer viste at der gennem 10 uger var temperaturer på 18-23 grader. Det 100.år gamle nøddetræ skygger fra toppen. Buske og hegn fra siderne.
Op med kartoflerne - og i jorden med nogle 3X200L plastbaljer. De første killifisk der testede det setup var Aphanius Mento Elbistan & Aphanius Mento Kirk Gös samt Aphanius Dispar.



Planen var at disse arter skulle gå ude hele året. Ifølge internettet så skulle de tåle den slags....!
Men jeg fik hurtigt problemer. Dybe baljer med ringe svømmeplads stressede fiskene. Men være var at cylinderformen gjorde at bundvandet konstant rådnede. Planter fik ikke lys nok, så de gik ud og var med til at skabe forrådnelse i bundvandet. Jeg skiftede 50% vand hver måned og måtte sætte en iltsten op for at rede fiskene fra at dø. Alt i alt en Meget dårlig måde at holde fisk på.
Aphanius Dispar trives absolut ikke i udebaljer - det er en varmtvandsfisk, så glem det.!! Begge Aphanius Mento arter overlevede de barske forhold. Men det var en ugentlig kamp at holde deres baljer sunde.
Attachments:
Last edit: 9 years 2 months ago by BJLA.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.088 seconds
Powered by Kunena Forum